Bart Naessens

Bart Naessens

Aangestoken door de orgelmicrobe in de klas van Chris Dubois aan het Brugse Conservatorium, studeerde Bart aan het Lemmensinstituut te Leuven bij zijn grote inspirator prof. Luc Ponet. In zijn klas leerde hij niet enkel te focussen op het orgelspel an sich, maar een breed georiënteerde focus te creëren, het muzikale spectrum te verwijden en een basisrespect te hebben voor de intrinsieke schoonheid en de bijzonder diepgaande kracht van Kunst en het Schone. Een en ander bracht hem na een aantal jaar in Parijs waar hij zijn specialisatiediploma orgel (de zgn. Prix d’excellence) behaalde in het teken van ‘Franse symfonische orgelmuziek’ met grootste onderscheiding en felicitaties van de jury. In mei 2007 studeerde hij af voor klavecimbel bij Kris Verhelst en in september 2008 behaalde hij met glans zijn Master-diploma (symfonisch) orkestdirectie in de klas van Edmond Saveniers. Hij volgde masterclasses bij o.a. Ben van Oosten, Ludger Lohmann, Louis Robillard, Leo Van Doeselaar, Menno Van Delft, Trevor Pinnock, Skip Sempé, Kazushi Ono, Bernard Haitink, Roland Börger… Sedert het najaar 2011 is hij doctorandus aan de KU Leuven met een studie omtrent de uitvoeringspraktijk-gerelateerde consequenties van het gebruik van het ‘claviorganum’. In het voorjaar 2016 promoveert hij hieromtrent.

Barts muzikale activiteiten spelen zich op vele verschillende terreinen af. Enerzijds is hij een bijzonder gerespecteerd, veel gevraagd en gewaardeerd continuospeler (mede door zijn jarenlange studie van de ‘oude muziek’ en de correcte historische uitvoeringspraktijk ervan), anderzijds wordt hij zowel solistisch als in kamermuziekverband en de laatste jaren ook meer en meer als dirigent gezien op concertpodia in binnen- en buitenland met de meest uiteenlopende repertoires, gaande van vroege polyfonie tot creaties van hedendaagse componisten. Daardoor heeft hij het voorrecht nu al op jonge leeftijd met de meest vooraanstaande musici en gerenommeerde ensembles en orkesten te mogen musiceren en door hen uitgenodigd te worden, zoals o.m. Nederlandse Bachvereniging Ensemble Explorations, Zefiro Torna, Il Gardellino, Collegium Vocale Gent, Vlaams Radiokoor en –orkest, Tulipa Consort, Il Fondamento, Les Muffatti, B’Rock, Currende (consort), Cluj Symphony Orchestra, Koor en orkest van de Koninklijke Muntschouwburg, La Hispanoflamenca, Ensemble Philidor, enz…

Sinds 1999 is Bart titularis-organist aan de Sint-Gilliskerk te Brugge waar hij het vermaarde Bach-orgel bespeelt. Zijn pedagogische activiteiten spelen zich af aan de academies van Blankenberge en Gent (de Poel) en aan de Kunsthumaniora van het Lemmensinstituut te Leuven waar hij hoofddocent orgel en klavecimbel is. Daarnaast is hij sedert september 2012 docent aan de Franstalige afdeling van het gerenommeerde Koninklijk Brussels Conservatorium en is hij sedert september 2011 als onderzoeker verbonden aan het Luca-instituut (Lemmensinstituut) te Leuven.

Bart legt zich steeds meer toe op het dirigeren en wordt regelmatig bij diverse (inter-)nationale koren en orkesten als (gast)dirigent gevraagd. Hij is artistiek leider van het Roeselaars Kamerkoor waarmee hij het minderbekende repertoire voor kamerkoor (al dan niet met begeleiding van instrumentalisten of orkest) wil exploreren. Daarnaast is hij op regelmatige basis repetent van het Vlaams Radiokoor. In september 2014 werd hij uit 400 kandidaten geselecteerd om de finaleweek te gaan dirigeren van een internationaal dirigentenconcours/masterclass te Cluj (Roemenië) waar hij ook de eerste prijs wegkaapte. In 2015 maakt hij als symfonisch dirigent zijn intercontinentaal debuut met concerten in Noord- en Zuid-Amerika. En in het seizoen 2015-2016 staan ondermeer Messiah (Händel), Le Nozze di Figaro (Mozart), Petite Messe Solenelle (Rossini), Requiem (Brahms) op de kalender naast heel wat symfonisch repertoire voor orkest.

Recentelijk wil hij zijn inzichten en passies een eigen invulling geven. Mede daardoor richtte hij in 2007 samen met zijn vrouw Amaryllis Dieltiens het ensemble Capriola di Gioia op waar ze op een originele en geaffecteerde manier willen focussen op de uitvoeringspraktijk van het barokke repertoire. In 2010 werd een lange droom bewerkelijkt door de oprichting van het ensemble BachPlus, waar hij samen met Elisabeth Hermans een podium wil creëren voor de uitvoering van het (cantate)repertoire van JS Bach en zijn tijdgenoten. Dit project vertaalt zich momenteel in een bijzonder succes in binnen- en buitenland en weet menig melomaan te bekoren door hun professionele, originele en unieke aanpak van het Bachoeuvre. Hij is verder ook stichter-dirigent van het orkest X-travaganza waar hij reeds op (inter)nationale podia kon beluisterd worden in tal van uiteenlopende producties, gaande van barokmuziek tot hedendaagse muziek.

Website: www.bartnaessens.be